Och upptäcker olika saker. Dels att konstboomen från 80-talet nu upprepas – det går bra att sälja konst. Och dels det lite mer sorgliga att KONSTEN FÖRLORAT ALL MENING. Marknadskrafterna i form av reklamens alltmer utbredda visuella språk knycker de konstnärliga uttrycken, och konsten å sin sida sneglar på reklamens förytligande. Och i slutändan tycks allt bli samma sak.

Artikeln refererar de franska filosoferna Jacques Rancière (nyligen på svenska med boken "Texter om politik och estetik") och Bernard Stiegler (utifrån boken "De la misère symbolique").

Den grafiska formen är till för att förmedla budskap. Den ropar "hej, titta på mig, läs mig, lyssna på mig, jag vill dig något!" Bildkonsten har inte samma roll, utom under korta perioder som under t ex de ryska revolutionsåren och det politiserade 70-talet. Den viskar istället alltför ofta fram ett gnälligt "vad vill du, kom inte och stör mig!"
Övriga texter tar också upp konstens och konstnärers villkor, och landar i nuet. Grafiskt är magasinet bredaxlat och närapå kaxigt. Det behövs, både för att berätta för bildkonstnärer att det finns en potentiellt bred publik härute i verkligheten. Och för att hävda meningens, originaletens och fantasins nödvändighet för bildkonst, men också för reklam, illustration och annan kommunicerande grafisk form. Eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar