söndag, september 17, 2006

I maskinrummets mage, Färgfabriken

Jag vandrar uppför trappan in i Färgfabriken i Liljeholmen. Rummet ligger sovande i meditativ tystnad. Längst bort projiceras en thailändsk munk, långsamt växlar bilden, i stillheten finns rörelse. Den lysande projektionen ramas in av tak och väggar som speglas exakt symmetriskt i en obruten vattenspegel. Samma tak som däruppe finns i det svarta djupet därnere. Herregud tänker jag med tåspetsarna ett par centimeter från kanten. Tänk om jag vinglar till!

Fredrik Wretman utanför Färgfabriken, aktuell med utställningen
"Looking for Alice Fine"



– Ingen fara, lugnar Fredrik Wretman, som är den förste att ha sin andra större separatuställning på Färgfabriken. Det är bara 15 centimeter djupt!

Fredrik har vistats långa perioder i Thailand. Han har upplevt och filmat munkar som långsamt försjunker i djupa, meditativa tillstånd. Han arbetar ofta med vatteninstallationer. Ett utmärkt element för att fånga in dubbelheter. Den svarta blanka ytan, känslan av tio meters djup mot verklighetens en och en halv decimeter. Den blickstilla spegelytan, jag kastar ett mynt och vips gungar hela taket. Motsatsernas beroende av varann, som att 'in' är inget utan ett 'ut'.

Den tredje delen i installationen är Fredrik själv, gestaltad på alla fyra. I hinken projiceras en långsamt roterande bild av konstnärens ansikte

– Hur upplever du det hela? frågar han. Och jag berättar hur svårt jag brukar ha för konstutställningar där man vandrar runt, och försöker ta in bild efter bild efter bild. Jag orkar bara 5, 6 stycken. Men här går man in och ställer sig, står still, försjunker och tar emot, tar in...
– Precis så! utropar han. Tänk dig maskinrummet i ett fartyg! Du står där inne i alla ljud och rörelser, och energierna strömmar emot dig. Energimaskiner, det är vad mina installationer ska kallas!

Har du möjlighet, så gå dit du också och andas in den kreativa energin. Utställningen visas fram till den 22 oktober.

Inga kommentarer: