onsdag, september 13, 2006

GROOMING, a new book cover design


This book cover is made by Lena Nilsson, a student at the course Desktop Publishing and Graphic Design. The title is GROOMING which refers to how to take care of the fur of Persian cats. I think this cover communicates some positive values that will make a cat lover looking for a new book quite interested. As always it's a matter of the right interaction between all the graphic objects that together constitute the entire layout. So what do you think?

Here Lena tells her story in Swedish:

"Mitt omslag är tänkt ska pryda en bok om pälsvård för perserkatter. Kattsporten i Sverige ökar konstant och rasen perser tillhör en av de största i Sverige. En långhårskatt kräver sin vård och omsorg. Denna bok är tänkt att bidra med kunskapen hur man bäst tar hand om sin långhårskatt - till vardags & show.

Rubriken GROOMING är ett uttryck som används inom katt- och hundsporten då pälsvård och trimning avses. Kanske framför allt i showsammanhang.

Typsnitten som använts är:
Rubrik/titel: Premi
Underrubrik+ författarnamn: Copperplate Gotich Light
Brödtext (baksida) - Garamond

Utgick från rubriken som jag ville skulle dominera (förutom omslagsbilden) men på ett mer subtilt vis. Valde därför ett tunt typsnitt som ändå till sin form tar för sig, syns och sticker ut. Underrubrik och författarnamn ville jag skulle gå i samma stil, men tyckte det hade blivit för mycket att ta samma typsnitt som i rubriken därför valde jag ett liknande men mer linjärt. Brödtexten valde jag en klassisk seriff - Garamond som jag tycker är snyggt och passar in i samanhanget.

Bilderna på omslaget är viktiga och skall fungera som en 'infångare' och är en signal i sig om bokens innehåll samtidigt som de kanske kan locka till att börja bläddra i boken och upptäcka att den är något för dem".

Inga kommentarer: