tisdag, mars 27, 2007

Med framtiden som tema

Ett inspirationsmaterial om framtiden, dess hot och möjligheter. Målgruppen är gymnasieungdomar. Ska man illustrera konkreta frågor i ett bildmontage, eller jobba mer med vida symboler? Så här gjorde Berit Westerlund, DTP-kursen, broschyrens framsida:


"Din glob är mycket vacker, varken hotfull eller hoppfull, mer gåtfull. Så som framtiden är okänd, med många olika möjligheter" (från Olles kommentar)

–Jag har utgått från en enda bild, den gravida kvinnan med sjalen på en brygga. Jag arbetade helt fritt med mängder av lager för ändringar i olika delar av bilden: filterlager (al fresco, kantlinje), lager med fasetterade pixlar, lager med smeta ut, lager med utbytt färg osv.

–När jag var nöjd la jag den i ett lager ovanpå originalbilden och jobbade länge med bakgrundssuddgummi och "klipp ut" delar med ganska mycket ludd. Jag klippte ut en cirkel med ludd för att få fram en känsla av jordklot och framtid.

–Tanken med bildvalet är nog att tillåta en diskussion om det mesta som kan beröra ungdomar: är det ok att bli en ung förälder idag, när är man överviktig, vad är vackert respektive fult, vilka är mina framtidsdrömmar osv.

–Titeltexten gjorde jag i Illustrator med "urklippsmask" ovanpå bilden av kvinnan. Hennes pose är ursprungligen vänd mot vänster, men det kändes tokigt med tanke på hur man ska öppna broschyren, därför spegelvände jag henne men lät textens "bildbakgrund" vara rättvänt. Man vill ju gärna ha en öppen pose vänd mot höger pga av läsriktningen.

"Jag får också en association till urgamla amuletter och små statyetter på kvinnogudar, som i din bild kan kopplas till egenskaper hos "moder jord" som livgivande och växande" (Olle kommentar)

Inga kommentarer: