tisdag, mars 20, 2007

Blond tjej blir barbie (Reality Retouching)

Camilla Steiner, DTP-kursen, har fördjupat sig bland annat i retusch av bilder i Photoshop. – Retuscherna är gjorda i studiesyfte för att undersöka och förstå Photoshops möjligheter och det faktum att jag blir lurad varje dag i reklam. Originalbilderna i uppgifterna kommer från www.sxc.hu


– Jag utgick från ett kapitel från boken "The Glitterguru on Photoshop" av Suzette Troché-Stapp (www.glitterguru.com). Kapitlet är tänkt som marknadsföring för boken och här finns en nedladdning som PDF






– Jag jämnade ut huden och dolde födelsemärken och andra ojämnheter som syntes alltför väl. Klonstämpeln är min bästa vän och hudtonen fick jag genom att måla med lämplig pensel i ett annat lager och därefter sätta dess opacitet till 55%.

Läpparna fick en lite mer kyssäkta form med hjälp av filtret "Liquify" och "Free Transform".

– Jag tyckte att halsbandets fallriktning kändes onaturlig och jag klippte och klistrade lite och drog lite med "Free Transform".

Håret fick lite extensions, genom att jag markerade hårslingor och kopierade dem in i ett nytt lager och där gjorde lite "Free Transform" och roterade på önskvärt sätt.

– Jag gjorde tänderna vitare genom att markera och korrigera markeringen något i Quickmask där det behövdes. Med markeringen (ludd/feather 4 pixlar) vald skapade jag ett justeringslager för "Levels" och flyttade mittenreglaget något till vänster. Tänderna blev också lite jämnare med "Liquify".

Ögonen blev vitare på samma sätt som tänderna.

– Dessutom gjorde jag några korrigeringar för hela bilden. Dessa är: Ändring av färger med hjälp av "Color Balance", för att tona ner det röda och liten ändring i "Brightness/Contrast". Bilden är dessutom beskuren.

Camilla Steiner

Inga kommentarer: