fredag, mars 16, 2007

Framtidstema för gymnasiet

Hur ska framsidan på en broschyr om framtiden se ut? Det finns ju så många både hot och möjligheter. Kanske ett lapptäcke av bilder som visar en massa olika spår. Eller en enda bild som täcker in allt. Så här har Pia Andersson på DTP-kursen löst uppgiften:

Två alternativa framtider. Hur vi lyckas hantera tekniken kommer att bli avgörande för vilken framtid vi får

– Här använde jag mig av en bild på Stockholm och en bild på en rymdfarkost, (en XP38 Lanspeeder från Star Wars). Jag klippte ut Landspeedern och klistrade in den i Stockholmsbilden. Kopierade några till och ändrade Nyans och Mättnad på dem för att få olika färger. Ändrade också Nyans/Mättnad på Stockholm för att få den mer färgglad och tecknad. Markerade sedan gatan och fyllde den med gräsmönster.

– Gjorde en cirkel med markeringsverktyget och klistrade in bilden där, och sedan använde jag mig av ”Stilar” för att få en glaskula.

– Upprepade proceduren för ökenbilden så den också blev en glaskula.

– Bakgrunden gjordes med övertoning mörkblå och svart och sedan tog jag penseln och målade dit stjärnor i olika storlekar för att få rymdkänsla. Klistrade in en liten måne som prick under frågetecknet.

– Monterade bilden i InDesign och skrev Framtider med teckensnittet OCRA Std som har en futuristisk känsla.

– Tanken med bilden är ganska enkel. Ska vi välja att utveckla vår framtid mer tekniskt- och miljömedvetet så vi kan bevara naturen (gräsgatan i stan) och få en gladare värld? Eller ska vi välja den andra vägen mot en öde och utplånad värld?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Denna tyckte jag var jättebra. Det ser nästan ut som en kikare in i framtiden om man lagt cirklarna horisontellt tom.

Maison Rouquette sa...

Faktiskt! En annan idé än de två globerna i universum. Då skulle man t o m kunna rita ut kikarens form runt linserna i svart med Illustrator.

Maison Rouquette sa...

...eller förstås i Photoshop.