måndag, mars 12, 2007

Grafisk form blev textilt

En kurs kan vara ett led i en längre utbildning, men lika gärna ge inspiration till något nytt och annorlunda. Att kunna grafisk form är en tillgång inom många områden. Jag frågade Linnea Alm Wahlberg om livet före och efter DTP-kursen.

Linnea Alm Wahlberg gick DTP-kursen hösten 2004, och sedan blev det textilt

Hur började ditt intresse för form och färg? Var det genom någon speciell händelse eller har du alltid burit det med dig?

– Jag upptäckte symaskinen och möjligheten att sy kläder som ingen annan hade när jag gick i gymnasiet. Det var inte självklart att jag skulle hålla på med färg, form och textil, jag tyckte inte att jag var särskilt bra på att teckna och livrädd för att göra arbetsprover. Några år efter gymnasiet dök det upp en möjlighet att gå ett år på en folkhögskola med vävning och klädsömnad. Utan krav på arbetsprover... Det var väldigt givande och kul och ledde mig vidare på det spåret.

– En detaljbild från en klänning med mitt eget mönster tryckt på, detta var en av mina arbetsprover till HDK

– Det här är från ett projekt som vi hade tillsammans med Myrorna, vi fick hämta kläder på deras lager och göra vad vi ville. Allt visades i en modevisning och utställning i januari

– Jag har broderat på symaskin på ett papper som går att lösa upp i vatten, kvar blir då tråden som även blir lite stärkt

Hösten 2004 gick du DTP-kursen. Vad gjorde att du valde den kursen?

– Jag träffade en av mina idag bästa vänner när jag läste konstvetenskap, hon hade gått kursen något år innan och tipsade mig. Vi hade liknade mål och intressen så jag tänkte att det kunde säkert vara bra.

Vad tycker du kursen gav dig som du har nytta och glädje av nu?

– Jag känner mig hemma i adobeprogrammen och vet vad jag kan använda dem till. Jag har fått en mer grafisk medvetenhet och en bra känsla för layout och bilder. Det är väldigt viktigt att kunna presentera sitt jobb på ett bra sätt och den säkerheten har jag fått med mig. Under praktikveckorna hos en textilformgivare och konstnär fick jag helt ovärderliga erfarenheter.

Det blev ingen fortsättning på det grafiska spåret. Vad hände sedan?

– Jag insåg att jag ville fortsätta med textil och sökte till Textil form på Nyckelviksskolan på Lidingö, där hade jag ett underbart fritt och kul år som ledde till att jag sökte vidare till Konstfack textil och HDK textil. Jag kom in på HDK och i höstas flyttade jag till Göteborg!

Hur tänker du om framtiden?

– Jag hoppas att jag i framtiden kan vara både konstnär och formgivare och jobba med mode, teaterkostym och scenografi. Gärna i grupp.

Inga kommentarer: