torsdag, februari 01, 2007

Två omslag – två relationer

När jag ser bägge bokomslagen slår det mig att de skapar helt olika relation. Originalet är den pedagogiska bilden som placerar betraktaren på avstånd, ger överblick och visar en välordnad helhet. Stephan Lombards bild bjuder in i mig i stadens snåriga labyrinter, som delaktig och närvarande. Åhörare på seminariet eller stadsvandrare – det är bara att välja! Så här berättar Stephan om sin variant:

Stephan Lombards variant med många rum och spännande djupperspektiv. Klicka för större bild

Originalframsidan, staden som en växande och föränderlig organism. Klicka för större bild

– Boken "Bor vi i samma stad?" hittade jag på nätet och blev direkt inspirerad av både omslaget och temat. Boken ges ut av ett spännande bokförlag som heter POCKY. Originalomslaget gjordes av designbyrån SWEDEN GRAPHICS.

– Jag visste att jag inte hade kunskaper att göra ett lika tekniskt avancerat omslag som originalet, och det var en utmaning att försöka göra någonting lika spännande. Grundtemat var för mig KONTRAST och MÅNGFALD, och det försökte jag förmedla genom att blanda bilder på olika sätt.

– Jag valde bilder som redan har mycket kontrast mot varann, t.ex gamla hus i Gamla Stan och miljonprojektsbyggnader i Stockholms förorter etc. Och sedan började jag leka med olika typer av transparens.

– Genom att använda transparens kunde jag blanda färger och budskap från bilderna och skapa en stark estetisk känsla. Idén var också att göra ett omslag som säger någonting om bokens innehåll direkt, men som också ger tid att utforska och upptäcka nya små gömda detaljer (jag köpte faktiskt originalboken för det också). Lite grann som att zooma in och ut från en stad...

– Bakgrunden på omslaget med alla olika rutor är en förstoring av en stadsbild. Rutorna är pixlarna från bilden.

– Nackdelen är att dokumentet blev väldigt tung eftersom det inkluderar så många bilder.

Stephan Lombard studerar nu på kursen DTP och Grafisk Form.

Inga kommentarer: