fredag, februari 23, 2007

Från hundkrönika till musikreportage

Det är lätt att fastna i designidéer som man själv gillar. Men bra design fokuserar på innehåll, mottagare och kommunikation. Bra design rättar sig efter förutsättningarna: Vem ska läsa och hur vill jag illustrera och forma för att presentera innehållet så attraktivt som möjligt? Camilla Steiner på DTP-kursen visar sin förmåga att designa budskapen på helt olika sätt. Här är två fina exempel med Camillas kommentarer:


– Jag utgick från ett foto på min egen hund som jag frilade i Photoshop och i Indesign spegelvände jag det och la till en skugga.

– Tanken med layouten är en skämtsam krönika ur en hunds perspektiv av de situationer som människor och eventuellt hundar hamnar i. Den skulle kunna finnas i ett magasin om hundar (tex Vovve) men inte nödvändigtvis.. Idén till “hushund” och bilden kommer från boken “Hemmahundar” av Kristy Seymore-Ure, som jag dock inte läst. Tassavtrycken från Illustrators Borders_Novelty eftersom Matt B inte innehåller ÅÄÖ.

De teckensnitt som används är:
Rubrik: Matt B 80pt, 44pt
Underrubrik: Trebuchet MS 16pt
Brödtext: Times New Roman 16pt


– Reportaget handlar om en verklig artist, men vissa delar av innehållet är påhittade av mig. Det är tänkt att vara i en tidskrift som är inriktad på musik vars målgrupp är 20-30 år.

– Jag utgick från bilderna som jag lånade på Rockstar Supernovas websajt. De är alltså copyrightade (Danny Moloshok / Blue Pixel for MBP 2006) och används av mig endast i studiesyfte. Jag gjorde svartvit konvertering med gradientmap. Den ena bilden är alltför uppförstorad så att den pixelerar sig något.

De teckensnitt som används är:
“på väg upp” : Docteur Atomic 230pt (Dafont)
Rubriker: [ank]* 46pt, 14pt, 12 pt (Dafont)
Numrering: Fresh 39pt
Brödtext: Latinia 12pt
Fotografhänvisning: Arial 9pt
Figurer: Future Boxes (Dafont)

– Det såg lite tomt ut mellan i marginalerna och jag lade in figurerna som består av teckensnittet Future Boxes från Dafont bokstäverna asdfqwerty som jag skrivit i separata rutor och lagt uppe på varandra, samt roterat vissa av dom. Idén fick jag från senaste Cap&Design, fast de jag har ser faktiskt bättre ut tycker jag. Jag ändrade opaciteten till 50%, så att dom inte tar överhanden.

Inga kommentarer: