söndag, februari 04, 2007

Roligare matte med omstylad bok

Hur ska ett tilltalande omslag på ett mattebok för lågstadiet se ut? Pia Andersson, som nu studerar vid DTP-kursen valde att fräscha upp en trist lärobok, utan att fördenskull göra helt nytt. Ibland kan små ändringar göra mycket för slutresultatet.

– Oj, vad detta var roligt! Jag hittade ett bokomslag till en mattebok som vänder sig till barn i årskurs 1-3. När jag såg det tänkte jag ”Hej, ska vi leka bondgård”! Visst, det ser skoj ut med en ko och ett får, men jag associerar inte till matte på något sätt. Jag tyckte också att den gröna färgen var extremt kall och tråkig.

Originalframsidan

– Jag tittade runt på andra omslag för matteböcker i den årskursen och fann att de flesta är fullspäckade med siffror, symboler och färger i en salig röra. Detta är fint och roligt på sitt sätt, men jag saknade den enkla, lite mer tecknade formen.

Flickan finns kvar, tecknad men färgglad. Grönt finns kvar, men ”grönare och gladare”. Tog bort djuren och la till tankebubblan med matteformel. Typsnittet är likt, något mjukare. Enkelheten och den tecknade formen finns kvar

– Jag bestämde mig för att behålla flickan. Den gröna färgen vill jag också behålla men i en annan nyans, lite gladare, riktigt grönt helt enkelt. Och sedan få tankarna lite mer åt matematik.

– Satte mig och skissade flickansiktet (ville få det som om en 7-åring har ritat), scannade in och färglade henne i glada färger i Photoshop. Typsnittet på originalomslaget tyckte jag var kul när det var lite huller om buller, men lite för kantigt, så jag bytte till något mjukare (Desyrel, gratis från www.dafont.com).

– Visade sedan detta för fyra stycken vänner för kritik och två stycken tyckte att jag skulle ha en pojke med också, och två tyckte inte det, alltså 50/50. Idén är bra, men jag ville hålla mig till originalidén med bara några få ändringar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Pia

Matte blir roligare med din bok.
Den inspirerar att börja.
Det intressanta är också flickan som glatt tänker på matte. Flickor utsätts ofta för " mattefördomar ".

Mitt barnbarn blir glad.

vänligen
marja-riitta , rektor

Anonym sa...

Tack Marja-Riitta!

Åh, vad härligt att ditt barnbarn blev glad!
Då har jag träffat helt rätt med min tanke.

Mvh
Pia

Anonym sa...

Jag skulle absolut välja din version av matteboken om jag var tvungen att läsa matte! Den är mycket bättre än orginalet!

//Cathrine