onsdag, februari 21, 2007

London-reportage för gratistidning

– Om man aldrig tidigare besökt London kan man kanske lockas av en tidningsartikel. Den som själv har besökt denna världsstad tidigare kan däremot läsa samma artikel och njuta av känslan av igenkännande. Ungefär så tänkte jag när jag skrev mitt kåserireportage. Eftersom jag gjorde en weekendresa dit för några veckor sedan kom kursuppgiften vid en mycket lämplig tidpunkt för min del, berättar Eva Signell-Portström, som deltar i DTP-kursen



"Bilderna i artikeln visar förstås dubbeldäckarna som artikeln handlar om men även människor i ständig rörelse och olika vägval som man ställs inför"

– London är en stad där gammalt och nytt ständigt krockar. Typsnittet i rubriken är Futura, lite mjukt och roligt men inte alltför vilt. Jag valde att hålla samma färg (svart) på all text. Dels testade jag andra färger till rubrik men såg att den svarta färgen blev snyggast. Dessutom tycker jag att det symboliserar den lite strikta och traditionsbundna brittiska känslan. Den lyser igenom allt det moderna i denna stad. De artiga fraserna, plommonstopen som fortfarande finns, taxibilarna av gammal modell blandas med senaste mode, musik och teknik. Bilderna i artikeln visar förstås dubbeldäckarna som artikeln handlar om men även människor i ständig rörelse och olika vägval som man ställs inför.

– Målgruppen är en resenär på ett tåg eller flyg, kvinna eller man i åldern 25 – 50 år. Tanken är att artikeln kan passa för en kundtidning exempelvis en gratistidning på SJ eller något flygbolag. Även om man läser denna typ av tidskrift utan större engagemang har man sysselsättning en stund eller börjar kanske fundera över någon framtida resa.

Inga kommentarer: