söndag, februari 11, 2007

Även IKEA har inspirerat

Två reportageuppslag i ENZE MAGAZINE av Andreas Hellman, DTP-kursen. I utvärderingen lyfter jag fram den rena enkla formen, de tomma ytorna som här får aktiv del i designen. Och de två illustrationerna som ger en bra kontrast till linjer och rektangulära bilder. Och så här säger Andreas:



"Less is more blir oftast bäst"

– Jag är ambivalent till mitt användade av de figurerna. Hade jag jobbat ett tag till hade jag kanske slopat dem, men jag gillar dem trots allt och tycker att konstrasten är välkommen och inte blir "för mycket". Dock tycker jag att designen skulle klara sig lika bra utan dem också.

– Jag har tänkt mig att den fiktiva tidningen skulle vara någon form av en modern kulturtidskrift med en målgrupp på 20-30 år ungefär. Jag tänker mig alltså inte en strikt musiktidning utan att den behandlar all form av konst som film, mode, foto etc där designen av tidningen väger lika tugnt som det övriga innehållet.

– Jag har inspirerats, mer och mindre medvetet, av IKEAs instruktionsblad, diverse konstböcker (främst från Taschen) och italienska Vougue.

Inga kommentarer: