tisdag, februari 27, 2007

Utfallande bilder öppnar upp

Utfallande bilder är bilder som går ända ut till papperskanten. Eftersom de inte ramas in av pappret kan de ofta ge känslan av att öppna upp och ge större rymd. Ann-Elie Hansson på DTP-kursen har använt blå färg i en linje upptill, i rubriktext och i en anfang för att hålla ihop sitt reportageuppslag


– Jag har i mitt val av ämne utgått ifrån vad jag har för bilder eller för möjlighet att ta bilder. Dessa tog jag i dagarna och hade hela tiden i bakhuvudet att det skulle användas för just denna uppgift.

– Texten fungerar inte alls som ett reportage, men eftersom det inte är en journalistisk uppgift skrev jag bara ihop lite text för att man ska få en helhet och en riktig text.

– Helbilden på ögat valde jag eftersom det handlar om att fåren är smartare än vi människor tidigare trott och ett öga förknippar jag med vishet. Jag tycker att till ett reportage är det häftigt att dra ut på bilder så mycket som möjligt, och gärna lägga en bild som helsida, där i mitt fall även rubriken fick vara. I layouten ville jag ha någon färg och blått tyckte jag passade bra till snön. Därför har jag valt samma blåa färg i rubriken, linjen längst upp och i anfangen för att det ska bli enhetligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt. Det där med utfall brukar ju tryckerierna hojta om ifall man glömt det, i alla fall när det gäller visitkort och broschyrer.

Maison Rouquette sa...

Hej Mattias, jo det är en viktig detalj. Tack vare ett par mm utfall så slipper man en retlig vit kant om man inte lyckas skära exakt på tryckeriet. Och då handlar om tiondels mm.