onsdag, augusti 30, 2006

Project China – ett tufft förstajobb som medieansvarig


Första grafiska jobbet blev skarpt. Peter Agoston var under sommaren medieansvarig för ett stort event i Kina med olika svenska och kinesiska aktörer. –Jag skötte allt på plats i Kina – skapade planscher och annat grafiskt material för montrarna, marknadsföringen, biljetter med mera. Och sen höll jag i alla kontakter med tryckerierna, berättar Peter.

Hösten 2005 gick Peter kursen Desktop Publishing samtidigt som han gick, och fortfarande går, sin medieutbildning på KTH. Och är engagerad i Project China, som är ett studentsamarbete mellan KTH och Handelshögskolan.

Projektet är ettårigt och organiserar studenter och en mängd olika företag som intresserar sig för den teknologiska och ekonomiska utvecklingen i Kina. Huvudsyftet är att bygga relationer mellan företag och studenter i de bägge länderna.

Och i somras var det alltså dags för resan till Kina och det ganska svettiga jobbet att hålla i medieinsatserna för evenemanget.

– Mycket spännande med de kulturella olikheterna, säger Peter. I Kina kan man knacka på hos tryckeriet kl 12 på natten, man finns alltid där. I Sverige är det kört fem över fem!

Och vad händer nu?

– Nu är jag mitt uppe i att layouta en rapportbok som beskriver hela projektet. Texter från olika författare ska redigeras, text och bild ska layoutas och ges en intressant form som lockar till läsning, säger Peter.

Hur media fungerar och hanteras har Peter tagit del av under sin tid på KTH. Men där handlar det mest om teori.

– Jag saknade det praktiska hantverket, och därför gick jag DTP-kursen. Hade jag inte gått den hade jag nog aldrig vågat ge mig på det här jobbet, avslutar Peter.

Den 25 september hålls ett event på KTH där projektet presenteras och rapportboken finns tillgänglig. Innan dess ska nya banderoller, planscher, program och biljetter fixas – så Peter har bråda dagar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Peter !

Den digitaliserade världen knyts ihop. Sverige idag, Kina imorgon, i övermorgon?

Lycka till med fortsättningen
Marja-Riitta

Stefan sa...

Det låter som ett fantastiskt äventyr och erfarenhet för framtiden. Kul!