fredag, augusti 25, 2006

"Dyslektiker och idioter" gör tidskrift med klass



"Gasoline Magazine är en tidskrift som görs av ett gäng idioter. Vi har ingen utbildning för det vi gör och de flesta av oss hade inte ens godkänt betyg i svänska i skolan." Så börjar presentationen på hemsidan. Men att tidskriften Gasoline håller hög klass lyser lång väg. Och nu får man kanske pris av medietidskriften Resumé som bästa tidskrift.

Jag blir förstås nyfiken och ringer till Mattias Hammarstedt, chefredaktör och grundare. Mattias berättar att han tidigare jobbat på tidningen Wheels en tid, på slutet som frilans. När tidningen köptes upp av ett stort förlag tappade han lusten att jobba kvar.

– Med ett stort förlag som ägare blir det alltid en styrning, och man kan inte skriva precis det man vill. Och så blir annonsinkomsterna helt i fokus.

"Till vardags är jag larmoperatör på SOS Alarm. Eftersom jag dirigerar ambulanser, brandbilar och pratar med folk i nöd så inser man att det inte finns tid att tveka. Antingen gör man något, eller så gör man det inte. Därför finns Gasoline Magazine idag."


Inspiration till att starta en egen tidning fick Mattias bl a från en bekant som dragit igång en skateboardtidning med bra resultat. Ny teknik som ständigt gör produktionen billigare gjorde honom också optimistisk.

Gasoline, som släppte sitt första nummer i våras, står helt självständiga. Man sköter allt på egen hand. Men för att komma så långt krävdes ungefär ett års noggrann planering.

Men det här med dyslektiker, hur hänger det ihop?

– En av våra skribenter blev hånad i skolan för han knappt kunde alfabetet. Klart att hans texter måster korrläsas, men han skriver fantastiska artiklar! Och vi har fotografer som kan bara 10 procent av kameran, men som ändå fixar hyfsade bilder.


Nästa Gasoline trycks i 15 000 exemplar, distibutionen går framförallt via Interpress till drygt 1300 försäljningsställen. Tidningen finns i Norge och Danmark, och prenumeranter lite överallt, till och med i Mexiko – kan man inte svenska har man ändå bilderna att frossa i.

Just den grafiska formen är något som sticker ut. Bilderna är ofta tagna med kraftig vidvinkel och ur skruvat perspektiv. Kreativa bildbeskärningar och snygga helheter kännetecknar tidningen. Och layoutaren, som också fanns med från starten? Jo, han är förstås självlärd som alla andra.

Learning-by-doing är inte så dumt – särskilt inte om man har blick för bild, färg och form. Och som alla på Gasoline tycks ha: kunskap och ett brinnande intresse för det man skriver om!

Inga kommentarer: