söndag, augusti 06, 2006

FOKUS, dressed for success

För att bli insläppt på det fina innestället kan krävas det rätta och kända ansiktet. I andra lägen är klädkoden avgörande. Nyhetsmagasinet FOKUS, som sent i höst kan fira ettårsjubileum, fick en grafisk dress som ska leda rakt in i finsalongen.

Lika som bär och Insläppt på smokingpartyt men förmår man sticka ut med en egen personlighet?

Jag tycker den är snygg, mycket snygg. Och eftersom den är lika snygg som TIME, LE POINT och de andra stora så har FOKUS erövrat det kanske viktigaste varumärkesvärdet – som ett tungt, stabilt och förtroendeingivande nyhetsmagasin.

Nyhetsmagasinen är bland de hårdast grafiskt nischade av alla magasin. Det tycks finnas bara en enda layoutmall, där de givna färgerna är svart och rött.

Det tunna, blankglättade pappret och djuptrycket är motiverat i jättestora upplagor som för de internationella magasinen, och som ett sätt att få ner distributionskostnaderna. Men FOKUS är en lite nätt historia med ett framtida upplagemål på bara 20000 ex.

Pappret, och känslan i handen, spelar för FOKUS en helt annan roll. Det är en del av imagen. Det ska helt enkelt vara så i ett fint och världsvant nyhetsmagasin.

Lika som bär. Det här polska dansbandet ville sniffa på det tidiga sextiotalets rockscen och körde topplåtar som "Mary Lou" och "Only Sixteen". Hur det gick vet jag inte.

På den fina scenen där alla ser likadana ut går det att uppträda med stor framgång i jeans och T-shirt. Om det också finns en stark personlighet, en vilja och ett uttryck. Och då kan succén bli hur stor som helst.

Är detta möjligt på nyhetsmagasinens scen? Och vad skulle krävas för att göra FOKUS oumbärlig och världsberömd åtminstone i norden? Med eller utan den snygga men konventionella dress man valt.

Inga kommentarer: