torsdag, maj 04, 2006

Från förpackning och desktop publishing till eget företag


Therés Eriksson har bråda dagar med att förbereda den lokala företagsmässan i Flen. Hon bor i Mellösa, läste Desktop-kursen på distans och satsade sen på att starta eget tillsammans med sambon. Men vi tar det från början...


Du gick dtp-kursen som en del av andra utbildningar inom bild och grafisk form, eller hur?
Innan jag gick dtp-kursen så läste jag teknisk förpackningsdesign i två år och den innehöll inte så mycket design och grafisk form som jag hade hoppats på. Så det var jätteroligt att läsa Desktop Publishing och få använda sin kreativa sida lite mer och utvecklas som grafiker.

Hur började det grafiska intresset för din del?
Det grafiska intresset kom från början genom kursen teknisk förpackningsdesign, där jag fick läsa ett fåtal grafiska kurser och tyckte det var jätteroligt och kände att det var det jag ville syssla med.

Berätta lite om ditt företag, hur det började, hur det går och vad du gör!
När jag studerat klart började jag söka jobb och fick inte något napp eftersom jag inte hade någon arbetslivserfarenhet. Det var väldigt frustrerande att vilja jobba inom grafik och inte få någon chans på arbetsmarknaden. Det var då jag beslutade mig för att starta eget. Företaget heter Tessicon HB och det driver jag tillsammans med min sambo sedan 2004. Vi arbetar med web- & grafisk produktion.

Just nu håller jag på och designar utställarkatalog, utställarkort och inbjudningskort till den lokala företagsmässan Fokus Flensbygden här i kommunen. Jag håller också på och designar en naturguide samt ett par hemsidor.

Och framtiden?
Företaget har funnits i 1,5 år nu och det går sakta men säkert bättre. Vi hoppas båda två att vi ska kunna leva på det här företaget om ett par år och det tror jag att vi kommer att göra.

Inga kommentarer: