torsdag, maj 18, 2006

Självporträtt från takterassen


Originalfotografiet är taget på takterrassen till min lägenhet i Göteborg. Jag bor i ett kollektiv så vi kan bo ganska stort. Utsikten är mot Göta Älv, och på våren går solen ner precis över Älvsborgsbron.

Vi har tagit många bilder mot själva solnedgången, men den här känns spännande just för att den inte är det, men ändå förmedlar stämningen.

När jag gjorde bilden i Illustrator ville jag renodla den och framhäva dess geometriska former och den djupverkan som jag tycker ger den ett visst sug (blicken dras åt höger). Jag ville också ge mig själv lite rundare former i kontrast till bakgrundens raka linjer, samt lite volym genom skuggningen av mitt ansikte.

Mitt ledord för färgen var värme! Jag upptäckte också att det är svårt att färglägga hud, blir det bara lite off så ser det helt fel ut. Tyckte att det var roligt men pilligt, och att det var svårt att sätta stopp.

Aino Järveläinen

Inga kommentarer: