måndag, maj 22, 2006

"Bilden intressantare när något händer"


Bilden är inte arrangerad utan tagen av min flickvän på vår balkong i Buenos Aires i vintras. Jag valde bilden därför att jag tycker att den är mer intressant än ett vanligt porträtt eftersom det händer någonting i den. Jag beskar den något för att få till en bättre portättform. Jag ville också positionera vänster öga på ett bra sätt, samt skapa en diagonal linje utgjord av tummen, munnen och näsan.


Jag började med att ändra läget i photoshop till gråskala och ändra nivåerna lite för att öka kontrasten. Jag bestämde mig för att endast rita upp de allra mörkaste partierna för att få en enkel bild med fokus på det viktigaste. Det första jag ritade upp var vänster öga, det tycker jag också är det viktigaste i bilden. Sist gjorde jag handen och äpplet ganska förenklat. Det gröna på äpplet la jag till för att man tydligare skulle se att det var ett äpple. (I orginalbilden ser man ju inget skal).

Magnus Axelsson

1 kommentar:

MKFC sa...

Bra beskrivning av arbetsprocessen.
Och bra slutresultat - Grattis !

rektorn