lördag, maj 06, 2006

Illustratör, grafisk formgivare och bildkonstnärer


Den här veckan ställer Stina Lundberg och Eva Fallström, Stina grafisk formgivare och Eva illustratör, och samtidigt är bägge bildkonstnärer, ut målningar på galleri Hagman, Bellmansgatan 9 i Stockholm.

- Jag började som bildkonstnär, fortsatte sedan jobba med grafisk form och slutade måla mina bilder. Uppehållet varade i 15 år, sen kände jag att jag måste måla, säger Stina. Det fria målandet berikar när jag jobbar med grafisk form, det är en växelverkan.


Stämningsfullt ljusspel, målning av Stina Lundberg

Stina jobbar på Riksteatern med deras grafiska profilering. Och målar envetet samma motiv i olika varianter: stolar och ladugårdsväggar, där ljusspelet har en grundläggande roll. Man undrar över årstid, tid på dygnet, sol eller skugga.

- Illustrationer är ofta sköna att göra, det finns en beställning som bestämmer bildernas form. De egna, personliga målningarna är mer utlämnande, handlar ofta om ångestfyllda och känslomässigt svåra tillstånd, säger Eva Fallström.


"Snälla chefer har sjukare medarbetare", illustration till AMS av Eva Fallström

Målning av Eva Fallström

Evas målningar är berättande och fanstasifulla. Detaljarbetet kan föra tankarna till mosaik. De är gjorda i en naivistisk tradition, ofta med varm och sprudlande kolorit. Den naivistiska formen ger ett egenartat och starkt uttryck åt djupa relationer och känslor.

Jag lämnar galleriet fylld av tankar och stärkt i min övertygelse: det är konstnärerna som förnyar och gör den grafiska formen intressant, som spränger gränser. Regelboken för bra grafisk form, om det nu funnes en sådan, skulle aldrig räcka. Det spännande är det oväntade, det som inte direkt kan förstås. Till bra grafisk form krävs idé, fantasi och lite galenskap.

Utställningen pågår fram t o m den 11 maj.

Eva Fallströms hemsida


Inga kommentarer: