torsdag, april 19, 2007

Två nya magasinidéer

Här kommer två andra idéer till nya magasin för svensk marknad, Hjulaftonskuriren av Camilla Gebart och The Simpsons av Cathrine Berglund på DTP-kursen

Tidningen har ett originellt format, helt kvadratisk. Läsarnas egna berättelser ger en opretentiös närhet och en speciell profil

–Egna idéer är roliga. Tyckte att mitt reportage från tidigare behövde en framsida så givetvis gjorde jag framsidan till Hjulaftonskuriren. Tidningens namn står med typsnittet Harlow Solid Italic i svartvitt.

–Bakgrunden i "loggan" består av två svarta och två vita rutor. I de vita rutorna valde jag att placera två tecknade Impala som jag hittade på internet. Placerat en stor Opel Kapitän som bakgrund och en vit Impala i högra hörnet. Längst ner är det tre bilar där läsarna själva har blivit intervjuade och berättar sin egna historia.

–Har tänkt mig att det är en tidning för alla som älskar bilar. Framförallt Amerikanare och äldre bilmodeller. Raggarkultur och Rockabilly.


Simpsons i serietidningsform finns redan, fast då på engelska som Simpsons Comics. Kanske dags för en svensk version?

–Jag ville göra något som jag inte har sett i tidningshyllorna och jag har aldrig sett en Simpsonstidning.

–Jag trodde inte att den fanns, men efter att ha googlat runt såg jag att den visst fanns så jag antar att det bara
är i USA.

–The Simpsons är en världskänd serie och riktar sig till folk i alla åldrar.
Därför ville jag göra ett omslag med the Simpsons, den skulle sälja eftersom dom är så omtyckta och världskända.

–Fonten hittade jag på Dafont.com som numera har blivit en favoritsida, det finns många bra fonter som är helt gratis!

–Sedan valde jag bara en bild som är fartfylld och typisk the Simpsons. De vita strecken på framsidan ska på något sett förtydliga att det är en serietidning.

Inga kommentarer: