måndag, april 23, 2007

Handkolorering av gammalt porträttfoto

En gammal och sliten bild som ska handkoloreras blir ofta bäst om repor och fläckar får finnas kvar. En gammal kolorering bleks ut lite ojämnt – vissa färger tål tidens tand bättre än andra. Dan Raskler på DTP-kursen har strävat efter att lyfta fram de estetiska värdena i en gammal porträttbild


En gammal bild med repor och andra småskador. Dan har valt att behålla skadorna och göra koloreringen fläckvis med penseln för att ge intryck av urblekta färger (klicka bilden för större format). Mattias Karlsson på Moderskeppet.se har en intressant övning i kolorering

–Jag hittade porträttet på nätet, kvinnan i bilden heter/hette Jenny Högbom. Inledningsvis gick jag hårt fram, kolorerade med glädje och skapade resultat som ruinerade allt det vackra med bilden.

–Men efter omtanke blev jag mer försiktig, koncentrerade mig mer på originalet och försökte lyfta fram ljuset, kanske lite för mycket på vissa ställen, men med respekt för bilden. Som exempel finns det fyra olika färger jag har använt i och runt ögonen; blått, rött, svart och brunt i olika valörer.

–I ansiktet och munnen har jag använt olika valörer av rött, inget annat. Frisyren grundas på brunt med inslag av rött och gult.

–Bakgrunden ser smått hafsig ut men det finns en tanke med det, en känsla av att det mesta har bleknat bort utom några färgklickar. Inte riktigt lyckat dock.

–Lassoverktygen lyckades jag inte med så jag använde penseln i olika storlekar samt anpassade ex. opaciteten efter olika delar på bilden.

–Skadorna på bilden lät jag bli, jag tycker de passar bra i sitt sammanhang.

Inga kommentarer: