fredag, april 27, 2007

Idé till magasin för Illustrator-folket



av Camilla Steiner, DTP-kursen


– Jag ville gärna ha med någon av mina illustrationer på framsidan av mitt nya nummer, så det utgick jag ifrån. Som vanligt så har jag ingen idé när jag börjar utan slösar tid på att leka fram något som ser bra ut och sen kommer idén av sig själv. Angelina-illustrationen (Jolie) gjorde jag för att se om jag kan se och behålla kännetecken på en person när hon “tracear”.

– När det gällde layouten tänkte jag så här. Rubrikerna kretsar kring Angelina och pennan visar en riktning. Den pekar från höger (som om man själv höll i den) och från andra sidan håller streckkoden och informationen ihop alltsammans. Jag har också haft en liten upp-och-nervänd triangel-tanke när jag placerade rubrikerna, men det föll kanske bort lite.


– Teckensnitten är Rubrik “Illustrator” : Rusted Plastic 86 pt. Viktiga saker: Impact 30 pt. Rubriker: Audimat 60pt samt 24pt.

– Det blev en framsida på en tidning som inriktar sig på digital konst, illustrationer, tekniker (för föregående) och internet (relaterat till föregående). Jag vet att det finns iallafall en engelsk-språkig tidning om Illustrator, men jag har aldrig läst den. Jag har inte heller letat om det finns något motsvarande svenskt i tidningshyllan. Jag gjorde en tidning jag själv skulle vilja läsa.

– Den skulle kunna innehålla intervjuer med konstnärer och bilder de gjort, steg för steg hur de gick tillväga, tips på hemsidor och bloggar, tekniska nyheter (CS3), inspiration, gå djupt in i svåra ämnen (som nätövertoning) med coola exempel (som de i Wow!-boken), och jämförelser av hård- och mjukvara. Adobe vill säkert vara med och sponsra/ha annonser och tester.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar den här idén. En svensk motsvarighet till layers magazine vore kanon!

De två magasinen som jag vet, handlar om detta men är på engelska. Just nämnda layers magazine och photoshop user.

Kanonidé!