fredag, december 08, 2006

"Utan arbetsprover kan man inte söka vidare"

Full aktivitet råder inne på Forsbergs upplysta skola medan decemerbermörkret knockat dagen fast klockan bara är fyra. Här har Ayat Asad utbildat sig i grafisk design, och till sommaren blir hon klar efter två år. Dessförinnan gick hon bl a DTP-kursen på MKFC.

Ayat går andra året på Forsbergs skola, grafisk design

Hur började allt, jag menar ditt intresse för bild och form, frågar jag.

–Jag har alltid gillat att forma saker med händerna, men intresset för det grafiska fick jag under en kurs i Reklambild på gymnasiet. Sen gick jag DTP-kursen en termin, fortsatte med multimedia och marknadsföringskursen en termin till för att lära mig web och lite om rörlig bild. Så jobbade jag en period och gick samtidigt en kvällskurs i reklam på Berghs. Och sen var det då dags för Forsbergs skola.

Vad har DTP-kursen gett dig tycker du, om du ser den i ett sammanhang?

–Mycket, svarar Ayat, jag lärde mig programmen från grunden. Och jag började bygga en portfolio. Utan arbetsprover kan man inte söka vidare, så det är jätteviktigt.

Första bildsidan för reportage om mode i RODEO

Vad händer nu? Ayat rycker ner en nyss avslutad bild från väggen. Det är ett förslag till bildsida i förstauppslaget till ett reportage om mode i tidningen RODEO. Dockor insvepta i kvitton gör symboliken glasklar om miljonrullningen i modebranschen. Designen fungerar både som helhet, som en bild, och till att fördjupa sig i. Den fångar in och den vill sen berätta något.

"This side up" är förstås undersidan...

Så går vi till ett rum där väggarna är tapetserade med snowboarddesigner i naturlig storlek. Projektet var att designa logotyp och grafik på snowboards, varumärkesnamnet var givet.

Ayat känner mer för reklam än grafisk design. Hon lockas av fokuseringen på idé, det större svängrummet, att kunna göra det helt oväntade.

Vad tror du händer sen, efter Forsbergs, undrar jag.

–Jag kommer försöka skaffa ett jobb, helst inom reklam. Kanske börja som praktikant på en byrå. Eventuellt startar jag enskild firma för att jobba med frilansuppdrag. Vi får se!

Inga kommentarer: