fredag, december 15, 2006

Broschyr till fotoateljé lyckad frilanspraktik

Praktikdelen i DTP-kursen kan göras på olika sätt. På en byrå, en tidning eller info-avdelning i någon organisation. Eller som ett frilansjobb. Erik Doverholm har jobbat på frilansbasis gentemot en fotoateljé. Erik höll i processsen från idé till leverans av den färdiga trycksaken. Resultatet blev en snygg, välgjord åttasidig broschyr. Så här berättar Erik:

–Jag fick uppdraget att ta fram en broschyr. Den skulle rikta sig till företag och vara enkel. Jag valde att utgå från loggan som är svartvit och har något typsnitt som påminner om futura. Bilderna valde jag ur arkivet och satte ihop i kvadrater. Detta för att behålla hasselbladsformatet som de är fotograferade i.

Texten är logiskt uppbyggd, den är enkel och pedagogisk. OBS att sidorna visas obeskurna och med synliga skärmärken
–De breda bilderna är två kvadrater jag satt ihop för att vara någorlunda konsekvent. Jag besökte tryckeriet och fick deras jobbfiler till Distiller och även den pappersprofil som behövdes för att kunna leverera en tryckfärdig pdf i cmyk. De var mycket hjälpsamma.

–Det var ett mycket intressant jobb även om det tog betydligt längre tid än vad jag tänkt. Det var mycket småändringar av korrekturet innan det äntligen blev godkänt och skickat till tryckeriet. Den har tryckts i 5000 ex.

Inga kommentarer: