måndag, december 11, 2006

"Jag har aldrig varit intresserad av bilder"

–För ett par år sen visste jag knappt vad grafisk design är för något, säger Bahman precis när jag ska lämna design- och varumärkesbyrån där han gör sin kurspraktik. Då om någonsin fattar jag att mycket kan hända på två år!


Bahman Afsardir, elev på DTP-kursen gör just nu en praktikperiod på BAS Brand Identity i centrala Stockholm.

Hur kom det sig att du hamnade här, och var det svårt att hitta praktikplats?

–Jag skickade två mail, berättar Bahman, och det ena fick jag svar på efter tjugo minuter. Man ville ha lite arbetsprover, så jag valde ganska brett från mina jobb, affisch, cd-omslag, bokomslag och logotyper bl a. Och så efter en kort stund kom svaret - välkommen på intervju, och sen var saken klar.

På BAS vill man ha sina praktikanter antingen i fyra eller sex veckor, och Bahman valde den långa perioden. Normalt ingår två veckors praktik i kursen, men man kan förstås anpassa tiden och längden utifrån sina önskemål.

Och vad gör du för jobb här, undrar jag.

–Allt möjligt. Jag kan inte berätta så detaljerat eftersom det mesta ännu så länge är hemligt. Men jag har t ex jobbat med 2D-skisser i Illustrator, så kallade elevationer, jag har fotat en del, gjort presentationer till möten och idag har jag gjort femtio friläggningar av bilder. Jag har varit delaktig i uppdrag åt Lindex, BRIO och Länsförsäkringar.

–Något jag verkligen lärt mig här och som var nytt, är att skära med skalpell för att tillverka dummies.

Vilka program jobbar du med?

–Exakt samma som ingår i kursen, InDesign, Photoshop och Illustrator. Det har varit perfekt att gå den här kursen eftersom en hel del som jag kunnat i programmen hade fallit bort, speciellt i InDesign.

Och så var det det där med att allt började för bara två år sen, hur gick det till?

–Jag har aldrig varit intresserad av bilder, teckna eller rita. Men så laddade jag ner en trialversion av Photoshop och tyckte att det verkade ganska kul. Så fick jag nys om en distanskurs i grafisk kommunikation hos NTI. Jag gick den och sen blev det distansgrundkursen på Forsbergs. Och nu läser jag fördjupningskursen parallellt med DTP-kursen.

Bahmans handledare, Lotta Thunberg som är Creative Director, kommer förbi och jag ber henne säga två ord om praktikanten:

–Mycket ambitiös! säger hon med bestämd min.

Framtidsplaner? undrar jag.

–Försöka få ett assistentjobb är målet just nu, men långsiktigt är min dröm att bli AD på en designbyrå.

Lycka till Bahman, jag tror du kommer att lyckas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som Bahman haftt en mycket intressant praktikplats. Stort lycka till i framtiden!

Hälsningar Lena Nilsson, DTPh06