torsdag, maj 24, 2007

Mässa för mathantverk får ett ansikte

Utanför skiner solen men vi träffas för en fika på restaurangen inomhus. Platsen är STREET på Södermalm i Stockholm. Mötesplatsen för kultur, idéer, marknader, mässor, loppis och andra jippon. Stephan Lombard, DTP-student från Östersund, berättar att STREET skapades av engelsmannen John Higson, som även låg bakom Bondens Egen Marknad, som nu finns lite överallt i Sverige. Det visste jag inte fastän jag bor ett stenkast härifrån. Ännu ett bevis på hur regional kultur alltid berikas och växer genom input utifrån.

Stephan (stephan@crosscultura.se), uppvuxen på Korsika med mellanspel i London, bor numera med familj på Frösön utanför Östersund

– DTP-kursen har varit jättebra, säger Stephan. Under ett par veckor i vintras tog jag med datorn upp på fjället och jobbade därifrån! Och har man småbarn som ska hämtas och lämnas – då är det bra att kunna jobba med kursen på tider man väljer själv.



–Jag har producerat en logo och en affisch till hantverksmässan Smaklust i Stockholm i augusti. Jag jobbade med fria händer, och visste bara att de ville ha fram en festival-känsla, och komma bort lite från traditionella "vackra bilder" som ofta är typiska för mathantverk. De gillade mitt första förslag, och sedan gjorde vi en del småjusteringar tillsammans. Ett krav var att det skulle finnas en koppling mellan affischen och en bok om Sveriges mathantverk som också heter Smaklust. Så jag har använt samma typsnitt som finns på boken till affischen.

Under praktiktiden (Lärande i arbetslivet, ett moment av kursen) fick Stephan uppdraget att skapa en affisch för en matmässa på STREET i augusti. Beställare är Eldrimner, en nationell organisation som stöder lokala mat-tillverkare. Affischen blev mycket uppskattad och nu är ännu ett uppdrag på gång.

– Jag ska bygga en portal som syftar till att väcka intresse för lokalt tillverkad mat hos ungdomar från 15 år och uppåt.

Hmmm... tänker jag, kanske ligger det rätt i tiden, kanske börjar snabbmat och färdigmat stå folk upp i halsen.

– Det finns undersökningar som visar en tydlig trend, unga människor börjar intressera sig för lokal och alternativ mat, säger Stephan.

Portalen/hemsidan/bloggen – formen är på idéstadiet – kommer att marknadsföras här på STREET i augusti.

Boka in 24-26 augusti om du gillar spännande mat från Sveriges alla hörn!

Inga kommentarer: