fredag, maj 11, 2007

Med Matisse som inspiration

Nya bildidéer kan födas ur gamla. Pia Andersson på DP-kursen använde en bild av Matisse som förlaga och gjorde tre olika bilder med inspiration från samma målning. Bilderna är gjorda med Illustrator

–Jag utgick från denna bilden. Jag fick verkligen inspiration och gjorde tre varianter



–Först ville jag exprimentera med penslar och färgbibliotek, så det blev en akvarellmålning i pastellfärger. Jag ville behålla färgernamen i annan nyans, och jag ville också ha kvar färgplattorna på ungefär samma ställe så man känner en likhet.



–I den här bilden blev det kryddiga, mustiga färger. Raka linjer och lite mer hård form. Har använt ritstiftet och jobbat med transparens för att få lite liv. Den här bilden tror jag kan framkalla helt olika åsikter, och det är tanken med den. Någon kanske tycker att den är simpel, fantasilös, mörk och tråkig medans någon annan kanske tycker om den enkla, raka formen. Detta är ju det roliga med grafisk form, man tolkar och tycker olika. Det finns inga gränser.



–I den sista bilden använde jag mig av ritstift, penslar, övertoningar och effekter. Jag ville göra en glad tolkning av originalbilden, och så här såg jag den i mitt huvud. Det var roligt att jobba fritt utifrån en bild och se hur man kan förändra och forma.

Inga kommentarer: