fredag, maj 04, 2007

Glasdesign i CAP&Design?

CAP&Design varierar sina framsidor rejält, men alltid känns tidningen igen. Kanske för den kraftfulla logotypen som alltid är sig i stort sett lik. Så här skriver man om sin nisch: "Grafisk design och teknik för professionella formgivare. Det är CAP&Designs motto. Till området grafisk design räknar vi design i alla möjliga kanaler: både papper och skärm, både film och ljustavlor". Kan man tänka sig att fokusera bredare, även på pryldesign? Skulle man vinna eller förlora på en sådan förändring? Pia Andersson på DTP-kursen har skissat på en ny framsida – med glastema!

Pia låter friska vindar blåsa – här är nya numret!

– Jag valde att göra en ny framsida till tidningen Cap & Design. Jag kollade in tidigare nummer och märkte att omslagen varierar väldigt mycket. Namnet Cap & Design har dock alltid samma typsnitt förutom &-tecknet som de ändrar på varje nummer. Innehållet varierar också om allt från all slags design till teknik m.m.

Nummer 4 av originalet

– Läste på deras forum att läsarna tyckte att innehållet har blivit lite för mycket teknik och de efterlyser mer om design. Därför valde jag att framhäva svensk glaskonst som ligger mig varmt om hjärtat och som är en underbar värld att få inspiration från. Alla som är intresserade av färg och form borde någon gång göra ett besök i ”Glasriket” i Småland. Helt fantastiskt!

– Gjorde en färgplatta med färgstick från bilden. Valde en ganska strikt enkel layout men ville liva upp den med de andra rubrikerna, därför valde jag ett annat teckensnitt där. Kanske blev detta rörigt, men jag låter det vara så här så får jag se vilken konstruktiv kritik det blir. Monterade i InDesign.

Inga kommentarer: