Samma sak med buteljens form. I Alsace används en lång, smal och elegant flaska, i Provence en lägre, bulligare och generös modell och i Bordeaux en rak och stram form. Flaskformerna underlättar att hitta rätt vin på hyllan, men säger även en del generellt om vinkaraktärerna.
I Bordeaux är etiketterna symmetriskt uppbyggda och oftast stående på höjden. Det brukar finnas en bild, tecknad eller foto, på egendomen, över eller under bilden finns slottets namn, CHATEAU XXX, i stor text, därunder i litet mindre format appellationen, ursprungsområdet, och längst ner producentens namn. Kvalitet, tradition, klass, kontinuitet kan vara honnörsord.
Modern etikett från Bordeaux, strikt och typisk. Årtalet ligger på en liten separat etikett på flaskans hals
Beaujolais Nouveau-producenterna fladdrar med glada vingar ett par korta veckor i november. Fest, lättsinne, glädje blir viktigare än kvalitet, langringsbarhet, vinupplevelseEtt omtänkande i grafisk form märks här och var till och med i det konservativa Bordeaux. Nya värden måste tillföras varumärket Bordeaux, de gamla kända håller bara för de allra största och världsberömda slotten. Nykomlingar måste tänka nytt, som t ex Philippe Dunoyer de Segonzac. Han vill behålla vissa typiska bordeaux-kännetecken på etiketten, men tar bl a bort bilden på slottet och lägger istället in ett lejon i profil med gapande käftar och sitt eget namn i stor stil istället för egendomens. För jobbet har han anlitat Dragon rouge, Frankrikes största designbyrå.
Många nya, ambitiösa vinmakare i Frankrike har samma behov av hjälp med sitt varumärke, framförallt anpassat för export. Här finns säkert en marknad för duktiga svenska grafiska formgivare och profilerare.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar