lördag, november 18, 2006

Franska vinetiketter stylas om

Vinetiketter från Frankrike håller av tradition en strikt form. Vissa uppgifter måste alltid finnas med beroende på var vinet hör hemma i den landsomfattande klassifikationen. Utöver detta finns grafiska koder som varierar mellan olika vinregioner.

Samma sak med buteljens form. I Alsace används en lång, smal och elegant flaska, i Provence en lägre, bulligare och generös modell och i Bordeaux en rak och stram form. Flaskformerna underlättar att hitta rätt vin på hyllan, men säger även en del generellt om vinkaraktärerna.

I Bordeaux är etiketterna symmetriskt uppbyggda och oftast stående på höjden. Det brukar finnas en bild, tecknad eller foto, på egendomen, över eller under bilden finns slottets namn, CHATEAU XXX, i stor text, därunder i litet mindre format appellationen, ursprungsområdet, och längst ner producentens namn. Kvalitet, tradition, klass, kontinuitet kan vara honnörsord.

Traditionell bordeaux-etikett av äldre modell


Modern etikett från Bordeaux, strikt och typisk. Årtalet ligger på en liten separat etikett på flaskans hals

Just nu, i mitten av november, är tiden för Beaujolais Nouveau. Under ett par hektiska veckor skeppas mängder av färskvin från beaujolaisområdet till cirka 150 länder. En kort marknadssäsong och en tuff konkurrens. För detta tillfälliga vin är de grafiska reglerna annorlunda. Sprallighet, glädje och fest står mer i fokus än kvaliteten på innehållet i flaskan.

Beaujolais Nouveau-producenterna fladdrar med glada vingar ett par korta veckor i november. Fest, lättsinne, glädje blir viktigare än kvalitet, langringsbarhet, vinupplevelse

I LE MONDE (16/11) skildras hur vinmarknaden har ändrats på senare år, nya exportländer har blivit starka, som Chile och Sydafrika. Franska vinbönder har svårt att producera till lika låga priser. Och den franska marknaden sviktar, folk dricker allt mindre vin. Till sist, vinsmak och ideal hos konsumenterna har ändrats.

Ett omtänkande i grafisk form märks här och var till och med i det konservativa Bordeaux. Nya värden måste tillföras varumärket Bordeaux, de gamla kända håller bara för de allra största och världsberömda slotten. Nykomlingar måste tänka nytt, som t ex Philippe Dunoyer de Segonzac. Han vill behålla vissa typiska bordeaux-kännetecken på etiketten, men tar bl a bort bilden på slottet och lägger istället in ett lejon i profil med gapande käftar och sitt eget namn i stor stil istället för egendomens. För jobbet har han anlitat Dragon rouge, Frankrikes största designbyrå.

Många nya, ambitiösa vinmakare i Frankrike har samma behov av hjälp med sitt varumärke, framförallt anpassat för export. Här finns säkert en marknad för duktiga svenska grafiska formgivare och profilerare.

Inga kommentarer: