Samma sak med buteljens form. I Alsace används en lång, smal och elegant flaska, i Provence en lägre, bulligare och generös modell och i Bordeaux en rak och stram form. Flaskformerna underlättar att hitta rätt vin på hyllan, men säger även en del generellt om vinkaraktärerna.
I Bordeaux är etiketterna symmetriskt uppbyggda och oftast stående på höjden. Det brukar finnas en bild, tecknad eller foto, på egendomen, över eller under bilden finns slottets namn, CHATEAU XXX, i stor text, därunder i litet mindre format appellationen, ursprungsområdet, och längst ner producentens namn. Kvalitet, tradition, klass, kontinuitet kan vara honnörsord.


Ett omtänkande i grafisk form märks här och var till och med i det konservativa Bordeaux. Nya värden måste tillföras varumärket Bordeaux, de gamla kända håller bara för de allra största och världsberömda slotten. Nykomlingar måste tänka nytt, som t ex Philippe Dunoyer de Segonzac. Han vill behålla vissa typiska bordeaux-kännetecken på etiketten, men tar bl a bort bilden på slottet och lägger istället in ett lejon i profil med gapande käftar och sitt eget namn i stor stil istället för egendomens. För jobbet har han anlitat Dragon rouge, Frankrikes största designbyrå.
Många nya, ambitiösa vinmakare i Frankrike har samma behov av hjälp med sitt varumärke, framförallt anpassat för export. Här finns säkert en marknad för duktiga svenska grafiska formgivare och profilerare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar