måndag, januari 22, 2007

Stieg Larsson re-designad

Berit Westerlund, DP-kursen, om sin idé till nytt omslag

Tanken till detta bokomslag kom då jag funderade på varför det hade tagit tid för mig att ens börja bläddra i Stieg Larssons bok "Flickan som lekte med elden". Jag var ju så nyfiken på hans bok, men något avskräckte. Bokomslaget! Jag gillade helt enkelt inte den "tidskriftslayoutade" framsidan med "puffarna" (textsnuttarna) och att boken såg ut att heta "Millennium" eller "Stieg Larsson". Jag ville ha en riktig BOK, och inte en tabloidkoloss!

Idé till nytt omslag (klicka för större bild)

Originalbokens framsida layoutad som ett tidskriftsomslag

Jag har gjort baksidan enkel, svart platta med röd text för att hålla spänning. Ryggen tycker jag ska visa författarnamnet först och sedan titel ( läst uppifrån-ner). Ryggens titel har fått en bildmässig kopia av framsidans titel, detta för att "hänga upp" ögonen på titeln även när boken står i bokhyllan.

Framsidan var lite kul...Innan jag hade studerat originalets baksida ordentligt så hade jag bestämt att en Stockholmsvy skulle finnas med på mitt omslag. Jag letade fram en bild som jag tog för ett par år sedan. Ganska långt in i arbetet märkte jag att min bild nästan var identisk med originalets bild! En liten annan vinkel.

Kvinnan som sitter vid vattnet är en tålmodig yngre släkting med modellvana på hobbynivå. Här ger hon en lite oåtkomlig Tuvstarr-känsla. Hennes min "jag leker hur jag vill med dem därnere" gav under arbetets gång en känsla av att vara helt rätt. När jag nu några dagar senare tittar på resultatet (som dessutom redan är inlämnat) kan jag tycka att hon ser för lycklig och harmonisk ut för att motsvara kvinnan Lisbeth i boken. Lisbeth är oerhört sargad och originalets bakvända ryggtavla kanske är mer rätt än min idé om bokomslag.

Bilderna jag har använt är mina egna sånär som på loggorna för bokförlaget. Dem har jag faktiskt laddat ner från nätet enbart med syfte att göra denna studieuppgift. Jag har fixat lite i Photoshop och valt att använda förvrängningen al fresco. Det gråa, transparenta bandet som ligger under titeln kom till för att omslaget skulle kännas lite modernt och ge grafisk stadga åt texten i den rätt "grylliga" bakgrundsbilden.

Baksidestexten är formulerad helt enligt originalet.

Berit Westerlund
studerande vid DP-kursen, MKFC

Inga kommentarer: