tisdag, juni 13, 2006

"Det har varit kul att visa vad man kan..."

– några röster om kursens praktikperiod

Praktiken på två veckor, eller Lärande i Arbetslivet, slutade för ett par veckor sedan. Det är en viktig del i kursen. Man kan antingen praktisera på t ex en grafisk byrå, en tidning eller hos en illustratör eller i någon organisation. Eller också jobba som frilans gentemot en kund. Här är några röster om hur det gick, de första fyra jobbade på frilans-basis.

“Jag är nöjd med mitt jobb. Enda svårigheten jag har upplevt har varit kommunikationen med min uppdragsgivare. (Ibland är det svårt att förstå exakt vad folk menar, särskilt över telefon och mail.)”

“Det som är det mest lärorika är att jag måste ta hänsyn till "verkligheten", dvs möjligheterna att foldern trycks och dess mottagande bland medlemmarna i föreningen. LiA har lärt mig jättemycket, mycket tack vare att jag känner en extra press att prestera när jag vet att många kommer att ha kommentarer på slutresultatet.”

“Tydlighet i kommunikationen gentemot kund har visat sig vara jätteviktigt. Jag skulle nästan vilja påstå att det skulle vara bra att i början av ett jobb utforma någon sorts kravspecifikation. Att kund påstår sig ha bilder av god kvalitet är inte alltid fallet. Ofta kan det bero på kunskapsbrist, så var det i mitt fall. Jag hade gärna velat sköta kontakten med tryckeriet under mitt arbete, men kund ville sköta det själv och det måste man självklart respektera, men för att jobbet skulle bli riktigt bra hade nog en kontakt med tryckeri varit bra. Jag tycker att det här har varit ett jättebra moment i kursen, det blev ett skarpt läge och även fast jag kanske inte nådde ända fram så var det lärorikt att bli satt på prov.”

“Det har varit kul att visa vad man kan göra för andra och jag känner verkligen att jag kan mycket mera nu och tycker att det är kul. Men jag önskar att jag att gjort mitt lia arbete på en arbetsplats. Och verkligen praktiserat med dom som jobbar med det, och fått råd och tips. Men det är svårt att få ledigt från jobbet och pengarna måste in. Men jag har ändå känt att jag har gjort något bra.”

Och till sist en röst om praktiken på ett läromedelsförlag...

“Jag tycker det har varit jätteroligt och väldigt lärorikt. Jag har verkligen fått se hur det kan fungera på en arbetsplats. Förlaget skulle ge ut läroböcker för gymnasiet där jag fick vara med i framställningen av bokomslagen. De gör också en bok i grafisk kommunikation, som senare ska ges ut, där jag fick göra ett par illustrationer eller bildexempel i bl a photoshop och indesign (som ska visas i boken). Även fått se och lärt mig om 3D, hur bilder skapas i Cinema 4D till tryckfärdiga original. Tagit del i framtagandet av ett profilprogram till ett industriföretag, och lite andra saker. Fick också med mig ett intyg från förlaget, så det känns jätteroligt!”

Inga kommentarer: