onsdag, mars 08, 2006

Interpolering av bilder – att ändra upplösningen från en låg till en högre


Jag jobbade för några veckor sedan med en trycksak om landsbygdsfrågor. Bildmaterialet hade skickats in från "folk som hade bilder liggande". De var knäppta utan tanke på upplösning och med ordinära digitalkameror. Och nu skulle dessa bilder i tryck. När man ändrar bildupplösningen kallas det interpolering.


Generellt bör en tryckbar bild ha upplösningen 300 ppi.

Som ett exempel tar jag nu en bild som är på 1600X1200 pixlar, upplösning 72 ppi. Dokumentstorleken är ca 54X42 cm (se i Photoshop, meny BILD > BILDSTORLEK).

Bilden ska vara 18 cm bred i trycksaken.

Jag avmarkerar rutan längst ner, ÄNDRA BILDUPPLÖSNING, och skriver in rätt dokumentstorlek på bilden, bredd 18 cm. Eftersom proportionerna bibehålls (rutan nertill är markerad) blir storleken i utskrift/tryck 18 X 13,5 cm med en upplösning på ca 225 ppi
Eftersom bilden nu är mindre måste ju varje pixel bli mindre, så på en tum får det plats en rad pixlar på totalt 225 st.

(Man kan också kolla hur stor bilden blir i tryck i 300 ppi utan att man ändrar upplösningen: Avmarkera rutan ÄNDRA UPPLÖSNING. Jag skriver in 300 ppi och dokumentstorleken ändras då till ca 13 X10 cm. Och ibland räcker ju den storleken till i en layout...)

Nu ska jag ändra bildupplösningen, dvs interpolera.
Jag markerar rutan ÄNDRA BILDUPPLÖSNING.
Jag ändrar i pop-upmenyn längst ner till Bi-kubisk, som jag tycker ger bäst resultat.
Jag ändrar 225 ppi till t ex 250, sen till 275 och sen till 300 ppi.
Bilder brukar klara den här behandlingen bättre om man tar den stegvis.
För varje steg kan man ha koll på bilden, ev skriva ut, för att se om den försämras.

Vad som händer är att programmet skapar fler pixlar i bilden.
Informationen om färgvärden som finns i bilden kan ju inte nyskapas, utan de nya pixlarna hämtar information från de omgivande och blandar till passande färgvärden.
Bilden blir i allmänhet skarpare och bättre upp till en viss nivå, men man kan inte interpolera riktigt lågupplösta bilder till riktigt högupplösta.

Är bilden från början inscannad är det bästa att scanna igen i bättre upplösning.

Hmmm... gick det att förstå??

För mer info rekommenderas den här sidan från moderskeppet.se

Utskrift/Megapixel

och ett bra exempel:

Utskrift av samma foto med olika pixeltätheter

Annat bra om interpolering finns här, Fotografiska Föreningen i Göteborg

1 kommentar:

Maison Rouquette sa...

Hej Sara,jo,det här är väl ett av de knepigaste områdena för att fixa bra tryckbarhet i bilder...