torsdag, mars 09, 2006

Bland skyltar och logotyper

Häromdagen gick jag runt i Stockholm och fotograferade olika skyltar
. Tanken var att samla några exempel på logotyper, alltifrån stora, välkända företag till det lokala fiket i kvarteret.

Logotyper och skyltar lever ett tufft liv för att synas i mängden. Tur kanske att de inte låter också: Hallå, här är jag, titta på mig!!

Tack vare kameran intensifieras blicken, man betraktar mer medvetet än när man går förbi och slappt bara lägger märke till ett och annat.




En strategi kan vara att så länge företaget är litet och okänt för de flesta måste informationsmängden i loggan vara större, dvs hela namnet måste finnas med. Om man inte heter t ex Bröderna Wennergrens Aktiebolag. I så fall nöjer man sig nog med Wennergren. NK är ett liknande exempel på förkortat namn.


När så företaget växer och varenda människa känner till det, kan man plocka bort namnet och bara behålla pictogrammet, den symboliska bilden, på skyltar och i marknadsföring. Som i exemplet Ericsson.

På så sätt kan en logga berätta vilken division företaget spelar i (eller kanske vill utge sig för att spela i). Små, nystartade verksamheter kräver mer beskrivning – är man stor och bred så räcker det med en krumelur!

Färgsymbolik används ofta. Försäkringsbolag och banker väljer ofta blått som står för stabilitet, tradition och frihet. Ett undantag är SEB som valt grönt, och kanske vill man associeras till ungdom, växande och naturlighet... Och där ser jag en tjej med en plastkasse från Moderna Museet. Texten är i orange som anses stå för livlighet, sinnlighet och emotioner. Jag skulle vilja lägga till fantasi och kreativitet, men det är mer personligt...



Hur viktig är logotypen? Jag tror svaren kan variera. Ett företag med stora eller spridda marknader kan inte jämföras med kafét på hörnet. Till kafét går man därför att man gillar kaffet eller atmosfären. Till frissan går man för att hon klipper som man vill (eller kanske bättre än man själv kunde ana...). Vad som står på visitkortet eller väggskylten spelar mindre roll.

Men för företag där kontaktytan framförallt är marknadsföring genom olika publiceringar, är logotypen oerhört viktig. Den ska förmedla alla positiva värden hos företaget, utan att se ut som en överbehängd julgran, utan ju enklare desto bättre.



Snart är jag hemma, och innan jag viker runt hörnet ser jag Muskelakutens skylt. Jag har varit här en gång för länge sen, och helt klart hade jag lika ont i ryggen som den röda krumeluren berättar.


Men vilket är bäst: en logga som berättar om eländet och värken eller en som berättar om hur glad och nöjd man blir efter naprapatens jobb? Skulle skylten signalera ett bättre budskap med en annan och positivare bild? Jag tror faktiskt det. Vad tycker du?

Exempel på olika pictogram
Logotyper från en mängd internationella företag, i ai-format (Illustrator)

Inga kommentarer: