torsdag, februari 28, 2008

Toulouse-Lautrec, pionjär inom bildreklamen

Finns det något mer uttjatat än Toulouse-Lautrecs bensprattlande varitédamer? Kanske inte. Men om man mentalt försöker resa tillbaks till den tid de kom till blir bilden en annan. Toulouse-Lautrec är en av pionjärerna inom reklambild i stort format

Art posters, konstnärliga reklamaffischer, började tillverkas i Frankrike under sent 1800-tal. Först ut var Cherét och Bonnard, sen kom den mer kände Toulouse-Lautrec hack i häl.

Nationalmuseum i Stockholm visas nu 200 verk, både affischer och målningar av Toulouse-Lautrec. Affischerna gör reklam för olika varitéer i Paris, men också nyutgivna böcker. Ett och annat bokomslag finns också med.

Affischerna är snabbt tecknade med svart tusch, färgerna är täckande, ofta olivgrönt eller vallmorött. Linjerna kan se slarviga eller valhänta ut, och det ger bilderna en känsla av att vara snabbt uppritade. Jag tror det stärkte kraften och aktualiteten i budskapet: Skynda på, köp biljett nu!

Intressant att se affischerna tillsammans med hans målningar. Och jag kan undra vad han gillade bäst: att måla ett porträtt inne i den stilla ateljén, eller att snabbt fixa en affisch? Att möta den stillsamt begrundande galleripubliken, eller att fånga uppmärksamheten med en affisch ute i gatuvimlet?

Toulouse-Lautrec kom att stå för en genre med många efterföljare. Utställningen visar också några svenska exempel på ölreklam. Och där har Toulouse-Lautrecs snabba, levande linjer lite grann fastnat i upprepningsmanér – så som det ofta blir när man apar efter en viss stil.

Art poster står för att föra in något unikt eget i utformningen av reklambilden. Den förmågan är lika viktig idag, för det är så man förnyar det visuella språket.

Vakna upp som ett nyfött barn och besök utställningen om du har möjlighet! Kanske får du något med dig hem som du har nytta av.

Nationalmuseum, Stockholm, 21 februari – 25 maj

Inga kommentarer: