tisdag, juni 03, 2008

Intellektuella rättigheter, del 2

Nu är studenternas bloggar uppe. Då har du kanske redan hunnit titta på deras alster, men här lyfter jag fram två av dessa: Angelicas och Johans.


Johan Holmér:
Idé och syfte:
Nedladdning är mer aktuellt nu än någonsin när hela världen stämmer piratebay för fildelning!

En ren fin vägg med ett grafittibudskap om en kamp mellan copyrights och anarki i form av nedladdning.
Grafitti har en förmåga att fånga ögat hos en ofrivillig betraktare!
Här med omvänt budskap att man INTE ska ladda ner utan stödja och upprätthålla copyright och upphovsrättslagen..

Målgruppen är medelålder och neråt, som väl mestadels står för nedladdning!




Angelica Eriksson:
Min idé är att: Följer man upphovsrättens regler så går man ifrån de mörka tankarna till de ljusa. Syftet med bilden är att spegla vilket som är rätt och vilket som är fel. Och att det aldrig är för sent att ändra uppfattning.

Jag vänder mig till: internetanvändare som vet att de gör fel, men ändå fortsätter att sno andras material på internet.

Till mitt syfte: hade en banner på hemsidor varit den allra bästa grafiska produkten. Eftersom en banner ser man direkt när man besöker tex en hemsida, Tänkte man sno en bild där så ser man bannern över, och då tänker man till en extra gång.

Inga kommentarer: