fredag, mars 21, 2008

Designern måste ta samhällsansvar. Del 2

Denna uppgift gick ut på att forma ett grafiskt koncept för affischer som skulle främja intresset för lokalt odlad frukt – konsumtion av lokala grödor borde ju ge ett mindre ekologiskt fotavtryck.

1. Kicki Lenken:
Min tanke var att med Lokalt är rätt var att man ska odla i hemmet,mer lokalt kan det ju inte bli! Jag hittade en bild på ett trist höghus som var i färg men jag gjorde om den till gråskala. Sen kopierade jag olika fruktbilder jag hade och la in de i fönstrena.

2. Lisa Lakatos:
Tanken med frukterna var att det skulle synas, därför färgade jag bakgrunden helt svart och framhävde endast frukterna i färg. Blev lite som ett trafiskljus också med gult, grönt och rött, vilket skulle få folk att stanna till, tänka till och sedan köpa lokalt odlad frukt (precis som trafikljusen) :)

3. Therése Haouali:
Här ville jag få fram känslan av det gammaldags genuina, en handplockad frukt, så nära. /.../ Jag skrev in texten som skulle finnas med – lokalt är rätt + lite påhittad text- där jag återigen ville få fram det genuina, hemmakänslan och samtidigt poängtera att man genom att välja lokalt värnar om miljön. Jag valde ett typsnitt som är en gammal skrivmaskinstil, för att jag ville få lite skolkänsla. Att detta är; ”rätt och riktigt och så är det med det”, så att det blev gammaldags, genuint och trovärdigt. Jag valde sedan att markera vissa ledord och färga dem röda som äpplet.

4. Malin Wiklund:
Jag tänkte på importerad frukt - att de reser mkt & långt. Försökte illustrera det med frukt i färg. Rubriken tog jag upp i färg men annars är det grått...

5. Ida Gustavsson:
Jag tänkte att ett päron tex hinner ruttna en hel del eftersom den reser så långt. Men odlas det i Sverige så behöver det inte den långa resan så det håller sig mera färsk.




1 kommentar:

Maison Rouquette sa...

Fina bilder, både till idé och i grafisk form. Bild nummer fyra,"Hur reser ditt päron?", tycker jag är en höjdare: Stark idé som går rakt in och mycket snyggt genomförd. Suveränt!